Sunday, September 7, 2008

Chong Wei No.1 dunia


KUALA LUMPUR - Pemain utama badminton negara, Datuk Lee Chong Wei (gambar) berjaya menduduki ranking nombor satu dunia ekoran berjaya melangkah ke pusingan akhir Olimpik Beijing 2008, bulan lepas.
Mengetepikan Lin Dan yang kini turun sebagai pemain nombor dua dunia, Chong Wei ketika dihubungi Mingguan Malaysia terkejut dengan ranking terbaru yang diperoleh dari Persekutuan Badminton Dunia (BWF) itu.
Chong Wei berjaya merampas kedudukan nombor satu dunia dari Lin Dan pada 24 Ogos lalu selepas mengumpul 85,579 mata berbanding juara Sukan Olimpik Beijing 2008 itu yang hanya berpuas hati dengan 84,080 mata.
"Saya terkejut... Walaupun saya tahu ranking saya dinaikkan, saya tidak tahu kenapa ia jadi begitu. Saya agak mungkin disebabkan kejayaan saya layak ke perlawanan akhir Sukan Olimpik Beijing yang lalu," katanya yang kecundang di tangan Lin Dan pada acara itu.
___________________
Ajaib bin Hairan. Jangan kan Chong Wei (Datuk) terkejut ., semua peminat badminton pun terkejut badak. Salah calculate ke. Apa Lin Dan tak complain ke. Any where, kalau betul, alhamdulillah lah. Reeki Datuk!. BAM jangan excited sangat. Target London 2012 mesti focussed. Kalau enroll belajar kat University, 4 tahun bukan setakat dapat degree tapi mesti Dean's list dan 'emas' di London is the aim.

No comments: